Avonddienst 14 mei 2023

Voorganger:
Kees Verduijn

- Choral Evensong -

"Avondgebed volgens de Anglicaanse traditie"

Choral Evensong in de  Maranathakerk Lunteren zondagavond 14 mei 2023

De uitgewerkte orde van dienst, kunt u vinden  in de bijlage.

Voorganger – Kees Verduijn
Lector – Ineke van den Brink
CHE Kamerkoor o.l.v. Marleen van der Kolk
Organist –  Ina Tamerus
Dwarsfluit- Geeske Telgen

• Orgel en dwarsfluit (we luisteren in stilte naar de muziek)
  • Welkom en mededelingen    (Daarna: Allen gaan staan )
  • Koor: Introïtuslied: ‘Ave Verum’ (Philip WJ Stopford)
  • Opening:
  • Preces – Lied 191
  • Hymn 657: Zolang wij ademhalen
  • 1 allen, 2 koor, 3 en 4 allen
  • Koor: Psalmgebed – psalm 34
  • Hymn 1012: 1 (koor), 4 en 5 (allen): Geef aan de wereld vrede, Heer
  • Eerste lezing: Jesaja 41: 17-20
  • Koor: Magnificat – Lofzang van Maria (A.H. Brewer)
  • Tweede Lezing: Johannes 16: 16-24
  • Koor: Nunc Dimittis – Lofzang van Simeon (A.H. Brewer)
  • Overweging: Verdriet en vreugde
  • Anthem: In my Fathers house (Philip J.W.Stopford)
  • Apostolicum, geloofsbelijdenis
  • Responses – Lied 191 (vervolg)
  • Collects (gebeden)
  • collect of the day  (gebed van de dag)
  • collect for Peace (gebed om vrede)
  • collect for Aid against all Perils  (gebed om hulp tegen dreigend gevaar)
  • Intercessions, (voorbeden)
  • Hymn 243: ‘O Heer mijn God ook deze nacht’ – in afwisseling met koor (Thomas Tallis)
  • Zegenbede   (Allen gaan staan)
  • Hymn 256: Blijf met uw genade bij ons, Heer, onze God

Op zondagavond 14 mei om 19.00 uur wordt in de Maranathakerk Lunteren een ‘Choral Evensong’ gehouden volgens de Anglicaanse liturgie. De Choral Evensong is het gezongen avondgebed van de Anglicaanse kerk dat dagelijks gehouden wordt in grote kathedralen en kleine kerken, al vele honderden jaren lang.

Opmerkelijk aan een Choral Evensong is de combinatie van een ingetogen gebedsdienst met een veelvoud aan muzikale vormen en stijlen. Het is de combinatie van stijlvolle, hoogwaardig uitgevoerde koormuziek, ingebed in een eeuwenoud ritueel dat een Choral Evensong zo bijzonder maakt.

De liturgie kent een vaste opbouw met onder andere Psalmen, het Magnificat ( Loflied van Maria) en het Nunc Dimitis (Lofzang van Simeon) die door het koor worden uitgevoerd  en enkele hymns waarin koor en gemeente samen zingen en – zoals gebruikelijk alleen op de zondag-  een korte overdenking.  Het Liedboek van de Protestantse Kerk (191) voorziet in een Nederlandse uitvoering van de ‘preces en responses’ .

Aan deze dienst werkt het Kamerkoor van de Christelijke Hogeschool mee onder de enthousiaste leiding van Marleen van der Kolk. Het CHE kamerkoor bestaat uit (ex-)studenten en docenten van de Christelijke Hogeschool Ede en heeft veel klassieke en modern klassieke composities op haar repertoire staan (o.a. Gjeilo, Rutter, Mendelssohn, Fauré, Stopford).

Allen hartelijk welkom!

In deze dienst is Ineke van den Brink lector, begeleidt Ina Tamerus samenzang op het orgel en Geeske Telgen op de dwarsfluit. Voorganger: Kees Verduijn.