Maak kennis met: Familie van de Loenhorst

763: “Heer ik heb u nodig”.

Maak kennis met …
Bernadeth (32), Marco (35) en Hannah (1) van de Loenhorst.

Op een koude woensdagavond eind Januari ben ik welkom in het gezellige en sfeervolle huis van Bernadeth en Marco. Bernadeth en Marco zijn sinds 1 ½ -2 maanden bij de Maranathakerk aangesloten. De dienst wordt thuis gevolgd via de app of wanneer dat kan en mag gaan Marco of Bernadeth om beurten naar de kerk, zodat de ander thuis bij Hannah blijft. Ze zien ernaar uit om weer gewoon naar de kerk te kunnen en Hannah naar de crèche te kunnen brengen, zodat ze een echt gemeenteleven ervaren.

De afgelopen jaren kerkten Bernadeth en Marco samen in Mozaïek in Veenendaal en voor het trouwen ook in de Baptistengemeente in Harderwijk. Samen en ook met vrienden en de mannenclub ‘ManUnited’ ervaren Marco en Bernadeth een actief leven met God.
Thuis ging Marco naar de Oude kerk in Lunteren, Bernadeth kerkte voor zij overstapte naar de Baptistengemeente in Harderwijk in de Gereformeerde Gemeente in Elspeet. En gedurende haar 20-er jaren kerkte zij eigenlijk nauwelijks door het leven wat zij leidde. Bernadeth’s jeugd in de reformatorische kerk, heeft ervoor gezorgd dat het geloof en het vertrouwen op God wel bekend was, maar haar niet direct persoonlijk raakte. Het keerpunt in Bernadeth’s leven heeft zij dankzij een Alpha cursus in Putten ervaren in 2016. Toen merkte ze hoe Gods Heilige Geest haar persoonlijk vastpakte. “Bij een opwekkingsdienst tijdens Pinksteren 2017 bij een dienst met Henk Stoorvogel pakte dit mij letterlijk vast. De preek ging over vogelverschrikkers. Er zijn altijd wel vogelverschrikkers in je leven. Die je beperken in je leven. Daarna deed hij een oproep om naar voren te komen. Ik werd zo onrustig. Ik hou hier totaal niet van, maar dit was blijkbaar een vogelverschrikker voor mij. Mijn vriendin, met wie ik daar was, bad voor mij “Heer als ik iets moet doen geef het aan” en ik bad “Heer als ik iets moet doen, moet U het doen”. En toen zei mijn vriendin: “Als je naar voren wil ik wil wel met je mee.” En door een lied dat daar gespeeld werd, ben ik diep van binnen geraakt.” Vervolgens heeft Bernadeth zich als volwassene uit volle overtuiging laten dopen in de Baptistengemeente van Harderwijk. Sindsdien heeft Bernadeth de Alpha cursus in Putten en daarna ook in Lunteren gegeven.

Wat is de zin van jullie leven?

Vol enthousiasme vertellen Marco en Bernadeth over hen hervonden geloof wat de rode draad is in hun leven. We hebben een mooi gesprek over de impact van God in het leven en in je toekomstidealen. Marco heeft jarenlang op de vrachtwagen internationaal gereden, terwijl hij nog thuis woonde bij zijn ouders. Dan ben je door de weeks altijd weg en in het weekend thuis. Elk weekend ging hij naar de kroeg en soms naar festivals met vrienden. Toen kwam er een keerpunt in Marco’s leven.

Toen Marco 29-30 was werden deze huizen aan de Paardenwei gebouwd. Marco besloot dat het tijd werd een huis te kopen en in te richten.
Eenmaal op de bank in het weekend, vond Marco het eigenlijk maar een zinloos bestaan: “Ik bedacht me: alleen maar werken en zo’n beetje naar de kroeg of naar festivals. Toen begon het wel zo’n beetje te knagen. Wat ga ik voor invulling geven?” Marco zocht naar de betekenis van God. Marco merkte dat de leegte niet op te vullen was met feestjes. Hij ervaarde dat Gods geest hem ‘bij de kladden’ greep en opriep om actief met zijn geloof te worden. “Ik luisterde vaak naar grootnieuwsradio. De liedjes begonnen echt binnen te komen. Ik had ook het verlangen om naar een kerk te gaan. Eerst maar eens naar de Mozaïek kerk, daar ervaarde ik hoe ik geraakt werd. De preek ging over de bruiloft in Kana. Ook de muziek, en dan vooral wát er gezongen werd kwam diep bij mij binnen. Ik realiseerde me: ik wil met Jezus leven. Jezus is de bron van waaruit ik wil leven.” “En tegenwoordig vind ik ook het Oude Testament heel interessant. De weg van God met Zijn volk en met de betekenis die daarin ligt gaat vaak over het altijd weer mogen terugkomen bij God. Maar ook de heiligheid van God, God duldt het niet als wij twee of meerdere heren en/of (af)goden dienen. Het Oude Testamant staat vol met de gevolgen daarvan, misschien niet echt oor strelend, maar het staat er wel.”
Een aantal dagen voordat Marco naar Mozaïek gaat heeft hij een wonderbaarlijke ervaring met iemand die hij tegenkwam na de zomermarkt. Marco loopt op zijn klompen terug naar huis, als hij een jonge vrouw ziet die iets van de straat aan het oprapen is. “Ik kijk wat zij opraapt, blijken het Bijbelblaadjes te zijn. Ik vraag ‘Wat ben jij nou aan het doen?’ Zij antwoordt: ‘Er was hier net een evangelisatiegroep die Bijbels aan het uitdelen waren, en een aantal jongens vonden het leuk om een Bijbel te verscheuren.’ Die jonge vrouw kon het niet over haar hart verdragen om dit als oud vuil op de grond te laten liggen. Dit vond ik zo bijzonder, we raakten aan de praat en ik vertelde dat ik de laatste tijd wat zoekende ben en vooral zoekend naar Wie God is. Op een gegeven moment zegt ze: ‘Ik wil graag voor je bidden’. Maar ik vond dat niet zo’n goed idee: ‘Hier op straat lijkt me dat geen goed idee, en ik heb een paar biertjes op.’ Maar dat maakte allemaal niet uit zei zij, OK dan maar. Ze heeft toen met mij gebeden op straat.”
De volgende morgen ervaarde Marco de verbondenheid met de ander en met God nu heel direct. “Door deze ervaringen is mijn leven wel 180° veranderd. Sindsdien wilde ik weer naar de kerk en ben ik naar Mozaïek blijven gegaan.”
Sindsdien vraagt Marco zich af: Wie was die vrouw?
Bernadeth vertelt: “Sinds ik hier woon heb ik aangegeven dat ik wel mee wilde helpen met de Alpha cursus in Lunteren. We waren met vier in een team, na een aantal mooie avonden stond onze bruiloft voor de deur, en ik had het Alpha-team uitgenodigd voor de kerkdienst. Vlak na onze bruiloft was er weer een Alpha-avond en Marco had wel zin om mee te gaan. Blijkt die avond dat de vrouw van één van de Alpha-teamleden díe jonge vrouw is die voor Marco op straat gebeden had. Wij zijn nu goede vrienden geworden. De manier waarop zij met het geloof omgaan is zo bijzonder, daar leren wij veel van, en dat is wederzijds weten we. Na een avond samenzijn met hen zijn we allemaal zo opgebouwd, dat we er weer mee verder kunnen. ”

Op welke moment in je leven was je het meest enthousiast?

Bernadeth en Marco kenden elkaar nog niet. Toch hebben zij beiden ongeveer op hetzelfde moment ervaren Wie God is. Bernadeth dankzij de Alpha cursus en haar doop die haar heel dichtbij God deed ervaren en Marco dankzij de ontmoeting met de jonge vrouw en Mozaïek. Opgetogen vertellen ze samen hoe het enthousiasme voor elkaar en hun gezamenlijke relatie met God ervan afspat. Bernadeth vult aan: “De betekenis van Jezus, dat Hij voor mij aan het kruis is gegaan. Dat is zo belangrijk voor je relatie met God.” Nu Hannah er is, maakt dit het leven nog mooier en completer.

Wanneer voel je je dicht bij God?

Marco vertelt dat hij ’s morgens in alle vroegte opstaat en de dag begint met Bijbellezen en ‘stille tijd’ bij een schemerlamp in de woonkamer, terwijl Bernadeth en Hannah nog lekker liggen te slapen. Heel vaak wordt Marco door de teksten en zijn contact met God geraakt. Net zo goed kan dit voorkomen als hij in de vrachtwagen luistert naar preken en christelijke muziek.
Bernadeth vertelt hoe dichtbij God is als ze autorijdt en naar worship muziek luistert. “Maar minstens zo dichtbij is Hij als ik samen met Hannah ben. Vergeet ook niet dat we nu een vriendengroep hebben, waar we enorm veel over de impact van God in ons leven praten, samen de Bijbel bestuderen en daarover praten.”

Ervaar je die verbondenheid met God ook wel eens niet?

Natuurlijk wel, door de sleur van het leven, de drukte door werk en afspraken waardoor we niet toekomen aan rust en stille tijd. Maar ook dan weten we dat Hij er is. Als we samen ’s avonds voor het slapengaan bidden is het goed en mooi om dit samen weer voor God te brengen.
Is het samen van betekenis zijn voor anderen ook iets wat zin geeft aan het leven, zoals God dat bedoelt?
Bernadeth en Marco zijn ervan overtuigd. Want je naasten liefhebben als jezelf, krijgt betekenis op veel manieren als je met anderen omgaat. God geeft ons talenten die we kunnen inzetten voor een ander. Daarom vindt Bernadeth het fijn om nu samen met vrienden in Lunteren de Alpha cursus te mogen leiden, en houdt Marco ervan om samen met de mannenclub van betekenis te zijn voor elkaar. Een goed gesprek over het geloof en de zin van het leven is steeds belangrijker geworden.

Tot slot. Bernadeth en Marco kozen graag de vraag: Wanneer ervaar je geluk?

Marco vertelt vol overtuiging: in de bergen van Oostenrijk. De bergen en de natuur daar zijn zo ongelooflijk mooi. Bernadeth straalt als ze vertelt dat het met elkaar samenzijn als gezin echt geluk ervaringen zijn, vooral omdat we ervaren hebben, ook de afgelopen weken door begrafenissen die ze moesten meemaken, hoe belangrijk gezond zijn is en dat ze elkaar hebben.

Uiteindelijk praten we over het belang van willen leven binnen een kerkgemeenschap. “Door de afgelopen 1 ½ – 2 jaar hebben we ervaren hoe belangrijk wij het vinden om samen te komen en samen te zijn met mensen die we persoonlijk kennen in een kerkgemeenschap. Dat hoeft niet persé de Maranathakerk te zijn, maar de kerk van Christus, wij als gelovigen samen in welke setting dan ook. Een kerk waar aandacht is voor kinderen, jeugd, jongeren vinden we heel mooi en belangrijk. We vinden het fijn dat Hannah 6 maart kan worden opgedragen en dat ze op mag groeien in een kerkelijke gemeente waar ze gezien wordt. Ook voor onszelf kijken we uit naar een goede tijd in de Maranathakerk, waar we elkaar kunnen opbouwen, er voor elkaar kunnen zijn en van elkaar kunnen leren. Hopelijk snel weer fysiek en ‘normaal’.”

Karin Elzinga

© 2020 Alle rechten voorbehouden​

Gemaakt met ❤ door Wim & Rogine​