Jaarthema: Samen op reis

Februari maandthema – We luisteren tijdens onze reis 

Heb je Gods stem wel eens gehoord? Heb je ooit meegemaakt dat God tot je sprak? Ik weet zeker dat we allemaal op de een of andere manier ooit Gods stem hebben gehoord. En ik weet zeker dat we er allemaal naar verlangen dat de Heer specifiek tot ons spreekt. Nou, het gebeurt, en terecht. God spreekt tot zijn kinderen. Op verschillende manieren. Veel mensen verlangen ernaar om Gods stem te horen, dus lezen ze geestelijke boeken en luisteren ze naar geestelijke programma’s. Ik heb op internet wat gezocht naar artikelen over hoe je Gods stem kunt horen. Er zijn veel mensen die proberen voor te schrijven hoe dat zou kunnen. Ik heb er zelfs een gevonden die zegt: “drie stappen om Gods stem te horen – gegarandeerd” … en dan moet je betalen om die drie stappen te ontdekken! 

Waarom wil je Gods stem horen? Wat wil je horen? Wat moet hij je vertellen? Waar moet hij met je over praten? Wat zijn jij en ik bereid te doen met wat Hij ons wil zeggen? Helaas willen we soms gewoon horen wat bij ons past. En zelfs meer, soms zoeken we naar een kleine voorspelling van de toekomst, zodat de Heer ons kan vertellen dat er voorspoed wacht. 

Hoe kunnen we de stem van de Heer horen? Laten we een beetje terugkijken in de geschiedenis, hoe God bijvoorbeeld tot Mozes sprak. 

Lees Exodus 3: 1 – 6 

Het was een heel bijzonder en heilig moment waarop God tot Mozes sprak. Als we de stem van de Heer willen horen, kunnen we dan verwachten dat God tot ons spreekt zoals hij met Mozes deed? Laten we het een beetje analyseren: – 

  1. God spreekt tot Mozes op zijn Zijn tijd, door Zijn methode en op Zijn voorwaarden. Hij besloot zelf wanneer Hij met Mozes zou spreken. Het is Gods initiatief en Zijn beslissing.
  2. Hij verschijnt aan Mozes op een bovennatuurlijke manier, in een bos dat niet verbrandt.
  3. Hij zegt tegen Mozes: “ trek je sandalen uit, want de grond waarop je staat, is heilig“. Zie je dat dit een absoluut heilig moment is?
  4. Hij openbaart Zichzelf heel duidelijk aan Mozes. “ Ik ben de God van je vader, de God van Abraham, de God van Isaak en de God van Jakob.” Er is geen twijfel over wie het is die aan het woord is.
  5. Mozes beleefde het moment zo intens dat hij zijn gezicht moest bedekten.

Inderdaad, een ontmoeting met de Allerhoogste God lijkt een heel bijzonder moment te zijn. En toen gaf God Mozes een instructie die hij niet erg leuk vond. Hij hoorde Gods stem maar wilde niet doen wat God zei. 

Kunnen we vandaag Gods stem horen? Ja zeker! We moeten gewoon bereid zijn te luisteren. Omdat God op veel manieren tot ons kan spreken. 

Hoe kan ik Gods stem horen? 

  • Soms komt er een gedachte bij je op die gewoon niet weg wil gaan. En soms wordt het op verschillende manieren bevestigd. 
  • Soms hoor ik Gods stem terwijl ik bid. 
  • Soms door externe situaties. Door Iets wat iemand zegt, of door een gebeurtenis je niet meer loslaat en je aan het denken zet. 
  • Soms door iets dat iemand zegt.  
  • Soms spreekt de Heer tot je door deuren te openen en te sluiten. 
  • Vaak door een preek, of iets dat je leest, of door het gebed van iemand anders. Daarom zijn we ook gevoelig om te luisteren naar andere mensen.
  • En dan natuurlijk – door Zijn Woord. 

Een praktische richtlijn: 

Neem in jouw stiltetijd een passage uit de Bijbel. Geen lang stuk zoals een hoofdstuk, maar een paar verzen. Lees de passage ongeveer drie keer langzaam, zonder te proberen het uit te leggen, of zelfs maar de exacte context te begrijpen. Neem dan een pen en een notitieboekje en stel jezelf de vraag: Wat wil de Heer VANDAAG via deze passage tegen MIJ zeggen. Begin met het opschrijven van de gedachten die in je opkomen. Lees het gedeelte nogmaals, bid dat de Heer het voor jou opent en wees bereid om te doen wat God jou ook zegt. Schrijf in Ik-taal, bijvoorbeeld “de Heer vraagt me vandaag of ik Hem echt liefheb. Lees daarna nog een paar keer wat je hebt opgeschreven. Je zult verbaasd staan hoe de Heer tot jou spreekt. 

Onthouden: 

  1. Soms moeten we wachten. Heb geduld om Gods stem te horen.
  2. Je kunt het beste horen als je doodstil blijft. Wacht wat vaker in stilte op de Heer.
  3. Wees bereid om Gods antwoord op een verzoek te aanvaarden. Soms zegt hij nee.
  4. Ga doen wat Hij je zegt te doen.
  5. In gesprek zijn met God is een heilig moment.

Moge je vreugde vinden door naar Gods stem te luisteren. 

Jacques Steenkamp 

 

Deel deze pagina met anderen!