Diaconaal loket

Wat doet het Diaconaal Loket? huishouden strijken boodschappen doen eten koken

Wij zijn er voor gemeenteleden of burgers van de gemeente Lunteren, die door ongeval, ziekte of andere problemen geen hulp/zorg kunnen krijgen van familie, naasten of reguliere organisaties. Dit in de breedste zin. Stel moeder moet plots geopereerd worden, vader werkt als zelfstandige, hebben 2 kinderen en kunnen niet gelijk zorg geregeld krijgen via de gemeente, dan zou het kunnen, dat u vastloopt in de zorg thuis. Of u bent al op leeftijd en uw partner wordt opgenomen in een verpleeghuis elders en iedere dag met de Regiotaxi/Valleihopper is eigenlijk te veel. Er zijn zoveel dingen waar u vast in kunt lopen en tussen de wal en het schip belandt.

Als Maranathakerk proberen we met vrijwilligers (gemeenteleden) hulp te bieden via het Diaconaal Loket. Dit kan gaan om hulp bij het huishouden, strijken, boodschappen doen, eten koken, rijden naar een instelling etc. Het gaat niet om professionele zorg zoals wijkverpleging of bejaardenzorg. Wanneer zorg niet te regelen is via de regulieren wegen, zoals gemeente en instellingen, proberen we samen een oplossing te bedenken, zodat u het hoofd boven water kunt houden. De diaconie heeft een bestand met gemeenteleden, die willen inspringen, wanneer de nood hoog is.

Tevens zijn wij er voor mensen met financiële problemen en het financieel niet (meer) rond kunnen breien. Het kan iedereen over komen. Zoals we weten, zat “Job”ook aan de grond en kon er niets aan doen. Ook hierin kijken we eerst, als Diaconaal Loket naar de reguliere wegen en wanneer het niet anders te regelen is en de nood is aan de man, dan springt het Diaconaal Loket bij.

Hulp mogelijkheden: http://diaconaalplatformede.nl/ik-zoek-hulp/

Contactpersoon voor aanvragen is Rosalie van Schooneveld-Foppen (rosalie.van.schooneveld@maranathakerk.net
Na aanmelding vindt er een persoonlijk gesprek plaats. Vervolgens gaan wij kijken, wat er geregeld kan worden en/of er vrijwilligers beschikbaar zijn die ingezet kunnen worden.

Ook vrijwilligers nodigen wij van harte uit zich aan te melden via het aanmeldformulier.

Auto-Vriendendienst

Wanneer het bijwonen van een kerkdienst geen beletsel is, maar juist de weg daarheen en weer terug, dan biedt de auto vriendendienst mogelijk een uitkomst.De autovriendendienst berust bij de diaconie.

Wilt u voor het bezoeken van de erediensten thuis afgehaald en na dienst teruggebracht worden, neemt u dan contact op met:

Mevr. Ans Spruijt-Hanselaar
Telefoon 06-12162508

Kijken met je hart

Kijken met ons hart zou eigenlijk net zo normaal moeten zijn als kijken met onze ogen. Het heeft te maken met de mensen om ons heen. Degenen waar we o.a. dagelijks mee te maken hebben.

Kijken met je hart wil zeggen dat je er bent / helpt als iemand je nodig heeft. Dat kan en moet ook met geld, maar vaak zijn normale dagelijkse dingen nog belangrijker.

Jezus heeft ons voorgedaan hoe we met ons hart moeten kijken. Dit voorbeeld willen we blijven volgen en, als diaconie, meer zichtbaar maken binnen de gemeente/ in de omgeving waar we wonen.

Voor vrienden, buren en familie doen we deze dingen al, maar we willen als diaconie dit nog meer zichtbaar laten worden, als gemeente, voor mensen die niet zomaar iemand om hulp kunnen vragen. Als iedereen kijkt met zijn/haar hart naar mensen in de eigen buurt kunnen we een naaste zijn zoals God het bedoeld heeft.

Kan ik dat ook?

Ja ieder kan het op eigen wijze en in de tijd die hij/zij hiervoor beschikbaar wil stellen; eens een keer als iets nodig is of elke maand; misschien wel elke week

Commissies en werkgroepen op diaconaal terrein

Het werk van de diaconie is in deze tijd veelomvattend. Het kost veel tijd en menskracht. Om de gemeente duidelijk te betrekken bij de dienst aan de naaste zijn er verschillende commissies en werkgroepen die bij diaconaal werk betrokken zijn.

Taakgroep ZWO

De Taakgroep ZWO heeft tot taak om de gemeente te inspireren en enthousiast te maken voor het zendingswerk

Taakgroep Jeugd

De Taakgroep Jeugd is de taakgroep die verantwoordelijk is voor alle jeugdactiviteiten in de Maranathakerk.

'De Vluchtheuvel'

Doelstelling is om vanuit de christelijke opdracht naar vermogen hulp te bieden aan mensen in probleemsituaties.

'Meet-Inn Ede'

Meet-Inn is een gastvrij inloopcentrum voor iedereen die op zoek is naar ontmoeting, ontspanning en ondersteuning.

Diaconaal Platform Ede

De diakenen uit de deelnemende kerken bespreken wat de kerken voor de Edese samenleving kunnen betekenen.

Wereldwinkel

De Wereldwinkel verkoopt producten uit derde wereldlanden tegen een voor de producenten eerlijke prijs.